Tiba-Tiba Mengandung Lagi! Walaupun Belum Bersedia, Percayalah Rezeki Anak Tetap Cukup

Diposting pada
Loading...

Abang, ayang mengandung lagi…!” Ok la tu…Banyak la abang punya ok, yang ada sekarang ni pun umur tak sampai setahun lagi, nanti duit pengasuh, susu, pampers macam mana?

Tak payah risau la…

Ini yang perlu anda sebagai suami isteri tahu dan faham. Allah bagi rezeki anak kerana Allah tahu setiap dari anak kita dah ada rezekinya. Cuma kita sebagai ibu bapa yang kena berusaha untuk mereka.

Perkongsian dari seorang suami dan bapa, Firdaus Shakirin sangat bermanfaat

Teringat lagi wife menjerit-jerit bila dapat tahu dia mengandung lagi, anak kedua…masa tu, ekonomi kami tak berapa nak kukuh dan stabil lagi, kami berdua kena combine gaji untuk bayar hutang dan semua kos lain untuk kelangsungan hidup. Pendek kata, tiap-tiap bulan cukup-cukup je la…then nak dapat seorang lagi pula macam mana nak survive?

Setiap anak itu, dia lahir dengan membawa rezekinya sendiri. Kalau Allah tahu kelahiran dia itu akan membebankan ibu bapanya, pasti Allah tidak mengizinkannya untuk berlaku. Bila Allah izinkan, maka pasti ada terselit hikmah dan ketentuan yang baik-baik belaka…apa yang ditentukan Allah itu tak kan pernah sia-sia.

“Ma Qadarullah Khair”

Saya ingat lagi, tinggal 2 bulan sebelum isteri nak bersalin, terdetik hati nak mintak keje di satu company tu…saja try apply, tup-tup esok tu dapat call dan lusa dah kena interview…masa interview dia ada tanya, kenapa nak tukar tempat keje…

“Sebab keluarga, kos hidup tinggi dan nak gaji yang mampu menyara kehidupan saya, isteri dan anak-anak”

Guess what?

Sebelum balik interview, HR tanya, “Lets say u get the position, will u be able to start ASAP?” Of course la yes kan…terus dapat, on the spot, hari yang sama dan gaji juga dapat seperti yang diminta.

Alhamdulillah rezeki anak. Dia tak lahir lagi tapi dah pun memudahkan urusan orang tuanya.

Then masa anak ketiga, hari Ahad wife saya discharged from satu hospital selepas bersalin, hari Isnin, saya bawa anak check kuning kat KK, tetiba ada unknown number called…”Hello, Gud Morning, May i speak to Mr Firdaus…? My name is xxxx, and i’m from Schlumberger…Ur resume, experiences, role n responsibility is the one that we r looking for & it fit with our requirements”

What…Schlumberger?!!!

Saya jawab la yang saya tak penah apply pun for any post at your company and currently also not looking for a new job…tapi apa dia cakap, “If we need people, we will find them, not u find us…we used resume search, we search for the type of employee we want…this is the opportunity to double up or increase ur salary…just come 1st, try, then we will see how…nothing to lose, u still can work at ur current company if u didn’t get the job…”

Saya pun try as what he said, go thru exam, 1st interview, 2nd interview, and lastly get the job…another increment, another 20% salary naik dan it’s happened ketika isteri masih dalam pantang anak ketiga…!

And now, what i got, what i earned, i give back to the tempat yang sepatutnya…where? my family, isteri dan anak-anak, share dengan dia orang sama-sama. Bila kita niat untuk mereka, demi mereka, insyaAllah Allah akan bagi sepertimana yang kita niatkan. Tapi jangan lupa diri, jangan lupa daratan dan jangan hilang pedoman. Kita tetap kena “bagi balik” kepada family sebab itu niat kita pada asalnya, pada awalnya dan itu kita kena ingat sampai bila-bila.

IF NOT, Allah boleh tarik balik semuanya dalam sekelip mata.

Sumber: Firdaus Shakirin

Loading...