Rezeki Suami Tiba-Tiba Mengalir Deras! Inilah 10 Ciri-ciri Istri Pembawa Rezeki Suami

Diposting pada
Loading...

Rezeki Suami Tiba-Tiba Mengalir Deras! Inilah 10 Ciri-ciri Istri Pembawa Rezeki Suami Rezeki Suami Tiba-tiba Mengalir Deras. Inilah 10 Ciri-karakteristik Isteri Pembawa Rezeki Suami.

1. Isteri yg pandai bersyukur

Isteri yang bersyukur atas segala kurnia Allah pada hakikatnya dia sedang mengundang tambahan nikmat buat suaminya. Termasuk rezeki. Punya suami, bersyukur. Menjadi bunda, bersyukur. Anak-anak boleh mengaji, bersyukur. Suami memberikan nafkah, bersyukur. Suami memberikan bantuan gratis, bersyukur. Suami menyayangi setulus hati, bersyukur. Suami memberikan kenikmatan sebagai suami isteri, bersyukur.

“Dan ingatlah ketika Tuhanmu memaklumkan: apabila kalian bersyukur, pasti Kami akan menamb ah (nikmat) kepadamu & apabila kamu mengingkari (nikmatKu) maka sesungguhnya adzabku sangat pedih” (QS. Ibrahim: 7).

2. Isteri yang tawakal kepada Allah

Di saat seseorang bertawakkal pada Allah, Allah akan mencukupi rezekinya.

“Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya.” (QS. Ath Thalaq: tiga).

Jika seseorang isteri bertawakkal kepada Allah, sementara dia nir bekerja, menurut mana dia dicukupkan rezekinya. Allah akan mencukupkannya menurut jalan lain, nir semestinya Allah memberikan rezeki secara terus pada si isteri. Boleh jadi Allah akan memberikan rezeki yg banyak pada suaminya, lalu suami tersebut menaruh nafkah yg relatif kepada dirinya.

3. Isteri yg baik agamanya

Rasulullah mengungkapkan bahwa wanita dinikahi lantaran empat masalah. Kerana hartanya, kecantikannya, keturunannya & agamanya.

“Pilihlah kerana agamanya, nescaya kamu beruntung” (HR. Al Bukhari dan Muslim).

Beruntung itu beruntung pada dunia dan pada akhirat. Beruntung di dunia, salah satu aspeknya adalah dimudahkan menerima rezeki yg halal.

Cuba kita perhatikan, insya Allah nir terdapat satu pun keluarga yang seluruh anggotanya taat kepada Allah kemudian mereka meninggal kelaparan. Lalu bagaimana menggunakan seseorang suami yang banyak bermaksiat pada Allah namun rezekinya lancar? Boleh jadi Allah hendak memberikan rezeki pada isteri dan anak-anaknya melalui dirinya. Jadi berkat taqwa isterinya & bayi atau anak kecilnya yang belum berdosa, Allah kemudian mempermudah rezekinya. Suami semacam itu sebenarnya berhutang pada isterinya.

4. Isteri yg poly beristighfar

Di antara keutamaan istighfar adalah mendatangkan rezeki. Hal itu boleh dicermati pada Surat Nuh ayat 10 hingga 12. Bahwa dengan memperbanyak istighfar, Allah akan mengirimkan hujan dan memperbanyak harta.

“Maka aku katakan kepada mereka, ‘Mohonlah ampun kepada Tuhanmu’, sesunguhnya Dia adalah Maha Pengampun, nescaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu menggunakan lebat, memperbanyak harta & anak-anakmu, mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (juga di dalamnya) sungai-sungai untukmu”(QS. Nuh : 10-12).

5. Isteri yg gemar silaturahim

Istri yg getol menyambung silaturahim, baik kepada orang tuanya, mertuanya, sanak saudaranya, & saudari-saudari seaqidah, pada hakikatnya ia sedang membantu suaminya memperlancar rezeki. Sebab keutamaan silaturahim adalah dilapangkan rezekinya & dipanjangkan umurnya.

“Siapa yg suka dilapangkan rezekinya dan dipanjangkan umurnya hendaklah beliau menyambung silaturrahmi.” (HR. Al Bukhari dan Muslim).

6. Isteri yg senang bersedekah

Istri yang suka bersedekah, beliau juga pada hakikatnya sedang melipatgandakan rezeki suaminya. Sebab galat satu keutamaan sedekah sebagaimana disebutkan pada surat Al Baqarah, akan dilipat gandakan Allah sampai 700 kali ganda.

Jika isteri diberi nafkah sang suaminya, lalu sebagiannya dia pakai buat sedekah, mungkin nir eksklusif dibalas melaluinya. Namun boleh jadi dibalas melalui suaminya. Jadilah pekerjaan suaminya lancar, rezekinya berlimpah.

“Perumpamaan orang-orang yg menafkahkan hartanya pada jalan Allah serupa menggunakan sebutir benih yg menumbuhkan tujuh tangkai, dalam tiap-tiap tangkai ada seratus biji. Allah melipatgandakan (ganjaran) bagi siapa saja yg Dia kehendaki. Dan Allah Mahaluas lagi Maha Mengetahui.” (QS. Al Baqarah: 261).

7. Isteri yg bertaqwa

Orang yg bertaqwa akan mendapatkan jaminan rezeki berdasarkan Allah Subhanahu wa Ta’ala. Bahkan beliau akan menerima rezeki menurut arah yang tidak disangka-sangka. Sebagaimana firman Allah pada surat Ath Talaq ayat 2 dan tiga.

“Barangsiapa bertaqwa pada Allah, pasti Dia akan mengadakan jalan keluar baginya & memberinya rezeki dari arah yang nir disangka-sangka” (QS. At Thalaq: dua-tiga).

8. Isteri yang selalu mendoakan suaminya

Jika seseorang ingin menerima sesuatu, ia perlu mengetahui siapakah yg memilikinya. Ia tidak boleh menerima sesuatu tersebut melainkan berdasarkan pemiliknya.

Begitulah rezeki. Rezeki sebenarnya merupakan hadiah dari Allah Azza wa Jalla. Dialah yang Maha Pemberi rezeki. Maka jangan hanya mengharapkan usaha semata-mata namun perbanyaklah berdoa memohon kepadaNya. Doakan suami agar senantiasa mendapatkan limpahan rezeki berdasarkan Allah, & yakinlah bila isteri berdoa kepada Allah untuk suaminya pasti Allah akan mengabulkannya.
“Dan Tuhanmu berfirman: Berdoalah kepadaKu nescaya Aku kabulkan” (QS. Ghafir: 60).

9. Isteri yg gemar solat dhuha

Shalat dhuha adalah shalat sunnah yang luar biasa keutamaannya. Shalat dhuha 2 raka’at setara dengan 360 sedekah buat menggantikan hutang sedekah pada setiap sendi badan kita. Solat dhuha empat rakaat, Allah akan mengklaim rezekinya sepanjang hari.

“Di pada tubuh insan terdapat 360 sendi, yang seluruhnya wajib dimuntahkan sedekahnya.” Mereka (para sahabat) bertanya, “Siapakah yang mampu melakukan itu wahai Nabiyullah?” Beliau menjawab, “Engkau membersihkan dahak yg ada di pada masjid adalah sedekah, engkau menyingkirkan sesuatu yang mengganggu berdasarkan jalan merupakan Maka jika engkau tidak menemukannya (sedekah sebesar itu), maka dua raka’at Dhuha sudah mencukupimu.” (HR. Abu Dawud)

Allah ‘Azza wa Jalla berfirman, “Wahai anak Adam, janganlah engkau luput dari empat rakaat di awal harimu, pasti Aku cukupkan untukmu pada sepanjang hari itu.”(HR. Ahmad).

10. Isteri yang taat dan melayani suaminya

Salah satu kewajiban isteri kepada suami adalah mentaatinya. Sepanjang perintah suami dia taatinya.

Apa hubungannya menggunakan rezeki? Ketika seorang isteri taat pada suaminya, maka hati suaminya pun damai dan hening. Ketika hatinya damai, dia boleh berfikir lebih baik & kreativiti dalam pemikiran jua muncul. Semangat kerjanya pun menggebu. Ibadah pula lebih damai, rezeki mengalir lancar.

Sekianlah artikel Rezeki Suami Tiba-Tiba Mengalir Deras! Inilah 10 Ciri-ciri Istri Pembawa Rezeki Suami kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Loading...